FAQ
REKLAMACJE / ODSTĄPIENIE OD UMOWY / GWARANCJA / INNE PRAWA KUPUJĄCEGO / DOSTĘPNE TYLKO STACJONARNIE
*Sprzedający – 2B3 SPORT
REKLAMACJE
Koszty zwrotu towaru przy odstąpieniu od umowy
Jeśli odstąpiłeś od umowy bez podania przyczyny (14dni na zwrot produktu zakupionego przez Internet), zwrócimy Ci koszt zakupionego produktu.
A co z kosztami przesyłki?
W przypadku odstąpienia od umowy i zwrotu towaru:
Jako konsument ponosisz tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że wcześniej zgodzimy się je ponieść.
W przypadku reklamacji:
Jeśli reklamacja towaru została uznana, koszty przesyłki w obie strony ponosi sprzedawca, czyli my 2B3 SPORT. Wysyłając przedmiot na własny koszt, masz prawo poprosić o zwrot wszystkich pieniędzy. W przypadku nieuznanej reklamacji, to Ty, jako klient poniesiesz koszt przesyłki.
Otrzymałem wadliwy towar - co mogę zrobić?
Sprzedaż konsumencka (zakup konsumenta od przedsiębiorcy)
W sytuacji, gdy otrzymany przez Ciebie towar posiada wadę i ujawni się ona w ciągu 2 lat od dostarczenia go do Ciebie, masz prawo odstąpić od umowy – chyba, że sprzedający niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad lub wadę usunie (ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli towar był już wcześniej wymieniany lub naprawiany). Pamiętaj, że w ciągu 12 miesięcy od dostarczenia towaru to na sprzedającym ciąży obowiązek udowodnienia, że wada powstała z Twojej winy.
Wadę powinieneś zgłosić w ciągu 1 roku od ujawnienia się jej. Miejsce i sposób składania reklamacji określamy w swoim regulaminie. Mamy obowiązek ustosunkowania się do niej w ciągu 14 dni.
Odsyłając przedmiot w ramach reklamacji, masz obowiązek odpowiednio go zabezpieczyć. Z reguły nie oznacza to konieczności odesłania go w oryginalnym opakowaniu. Nie masz również obowiązku dołączania do przesyłki paragonu.
Akceptując Twoje roszczenia, mamy obowiązek pokrycia wszelkich kosztów, które poniosłeś. Gdy jednak reklamacja zostanie odrzucona, odeślemy Ci towar – masz wtedy możliwość dochodzenia swoich racji na drodze sądowej.
Sprzedaż inna niż konsumencka
W tym przypadku różnice dotyczą głównie terminu ujawnienia wady – powinno ono nastąpić w ciągu 1 roku. Dodatkowo, w razie wątpliwości to Ty będziesz musiał udowodnić, że korzystałeś z przedmiotu zgodnie z przeznaczeniem.
Odstąpienie od umowy i zwrot towaru
Kiedy mogę zrezygnować z zakupu?
Jeśli jesteś konsumentem i dokonałeś zakupu u przedsiębiorcy, to w większości przypadków możesz odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania przedmiotu (a w przypadku świadczenia usługi – od daty zawarcia umowy). Aby to zrobić, poinformuj nas o odstąpieniu.
Masz obowiązek odesłać towar w ciągu 14 dni od daty przesłania oświadczenia, a sprzedający w tym samym czasie powinien zwrócić Ci wpłaconą kwotę (cena przedmiotu + koszt wysyłki), może on jednak wstrzymać się z odesłaniem środków do czasu otrzymania przedmiotu. Co więcej, jeżeli wybrałeś sposób dostarczenia przedmiotu inny, niż najtańszy oferowany przez sprzedającego, nie jest on zobowiązany do zwrotu poniesionych przez Ciebie dodatkowych kosztów. Pamiętaj też, że odsyłasz przedmiot na własny koszt, a sprzedający nie może żądać od Ciebie żadnej opłaty (odstępnego).
Jeśli dokonałeś zakupu u osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, przepisy nie dają Ci prawa do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny. Jeśli jednak sprzedający umieści w opisie oferty informację, że akceptuje zwrot towaru bez podania przyczyny, wówczas zyskujesz takie prawo. Sprzedający powinien jasno określić warunki odstąpienia (termin, sposób odesłania oraz koszty zwrotu).
Ile mam czasu na odesłanie towaru?
Masz na to 14 dni kalendarzowych, licząc od momentu pisemnego powiadomienia sprzedającego o odstąpieniu od umowy.
Czy muszę informować sprzedającego, że chce odstąpić od umowy?
Tak, tym niemniej ustawa nie wymaga formy pisemnej, a więc sprzedający powinien zaakceptować również Twoje oświadczenie przesłane w innej formie np. poprzez e-mail. Oświadczenie musisz złożyć w terminie 14 dni od daty otrzymania przedmiotu.
W jakich przypadkach sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu zakupionego towaru?
Sprzedający nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu jeśli:
- jest osobą prywatną;
- otrzymał oświadczenie o zwrocie wysłane po upływie 14 dni od daty otrzymania przez kupującego towaru;
- przedmiotem sprzedaży są: produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności do spożycia;
- nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
- dzienniki, periodyki lub czasopisma (z wyjątkiem umów o prenumeratę);
- usługi zakwaterowania innego niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomiczne, usługi związane z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
- usługi lub przedmioty, których cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
- rzeczy nieprefabrykowane, wyprodukowane według specyfikacji konsumenta lub służące zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb;
- rzeczy dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
- rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami;
- napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli;
- treści cyfrowe, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy;
- zakup kupującego był związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą;
- sprzedający wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po jego spełnieniu utraci prawo odstąpienia od umowy.
Chce zwrócić towar, czy muszę dołączyć paragon zakupu?
Nie ma takiego obowiązku. Jednak ze względu na konieczność udokumentowania zwrotu przez sprzedającego, warto dołączyć paragon do zwracanego przedmiotu.
Chcę odesłać towar. Czy musi być oryginalnie zapakowany?
Nie masz ustawowego obowiązku zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu. Towar powinieneś odesłać w opakowaniu, które uniemożliwia jego uszkodzenie. Sprzedający może odmówić przyjęcia zwrotu płyt z muzyką i filmami oraz nośników z programami komputerowymi, jeżeli usunąłeś z nich oryginalne opakowanie.
Koszty zwrotu towaru/ przesyłki przy odstąpieniu od umowy lub reklamacji
Jeśli odstąpiłeś od umowy bez podania przyczyny lub Twoja reklamacja została uznana, sprzedający powinien zwrócić Tobie koszt zakupionego produktu.
A co z kosztami przesyłki?
W przypadku odstąpienia od umowy i zwrotu towaru:
Jako konsument ponosisz tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował Cię o konieczności poniesienia tych kosztów.
W przypadku reklamacji:
Jeśli reklamacja towaru została uznana, koszty przesyłki w obie strony powinien pokryć sprzedający. Wysyłając przedmiot na własny koszt, masz prawo poprosić go o zwrot wszystkich pieniędzy.
Czy sprzedający może pobrać za zwrot towaru ustaloną przed siebie?
Nie. Sprzedający nie może żądać zapłaty za odstąpienie od umowy (tzw. odstępnego). Nawet jeśli taki zapis znajduje się w umowie (np. regulaminie sklepu), jest nieważny.
Czy mogę odstąpić od umowy tylko w przypadku nowych przedmiotów?
Nie tylko. Możliwość odstąpienia od umowy przysługuje Ci (jako konsumentowi) także w przypadku towarów używanych, powystawowych, poprezentacyjnych, przecenionych i objętych promocją.
Gwarancja
Kto i na jakich warunkach może udzielić gwarancji?
Gwarantem może być zarówno producent, jak importer lub sam sprzedający. Udzielenie gwarancji polega na umieszczeniu stosownego oświadczenia w dokumencie gwarancyjnym, opisie transakcji, a nawet w reklamie towaru.
Udzielenie gwarancji jest dobrowolne: to gwarant decyduje, czy udzieli konsumentom gwarancji na swój produkt oraz jaka będzie jej treść oraz zakres, czyli np. jaka będzie liczba napraw, warunki, w jakich może być dokonana wymiana sprzętu na nowy, czy będą podane adresy serwisów itp.
Jeżeli towar jest wprowadzany do obrotu w Polsce, dokument gwarancyjny powinien być sporządzony w języku polskim, powinien być też jasny i zrozumiały. Musi też zawierać podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń:
- nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce,
- czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
- obowiązki gwaranta,
- uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady,
- stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.
Więcej o gwarancjach znajdziesz TUTAJ.
Inne prawa kupującego
Prawa kupującego wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych
Pamiętaj, że sprzedający zobowiązani są do zapewnienia kupującym realizacji uprawnień wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych.
W związku z tym, jako kupujący, masz następujące prawa:
- prawo dostępu do treści swoich danych osobowych,
- prawo do ich poprawiania oraz modyfikacji,
- prawo do kontroli przetwarzania ich danych osobowych, na zasadach opisanych w przedmiotowej ustawie.
W ramach realizacji prawa do kontroli przetwarzania własnych danych osobowych, kupujący mają:
- prawo do wniesienia pisemnego, umotywowanego żądania zaprzestania przetwarzania swoich danych osobowych przez sprzedających, ze względu na swoją szczególną sytuację,
- prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania ich danych osobowych lub prawo do ich usunięcia.
Kupiłem towar u przedsiębiorcy. Jakie mam prawa?
Pamiętaj, że sprzedający zobowiązani są do zapewnienia kupującym realizacji uprawnień wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych.
W związku z tym, jako kupujący, masz następujące prawa:
- prawo dostępu do treści swoich danych osobowych,
- prawo do ich poprawiania oraz modyfikacji,
- prawo do kontroli przetwarzania ich danych osobowych, na zasadach opisanych w przedmiotowej ustawie.
W ramach realizacji prawa do kontroli przetwarzania własnych danych osobowych, kupujący mają:
- prawo do wniesienia pisemnego, umotywowanego żądania zaprzestania przetwarzania swoich danych osobowych przez sprzedających, ze względu na swoją szczególną sytuację,
- prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania ich danych osobowych lub prawo do ich usunięcia.
Co to jest ODR?
ODR (Online Dispute Resolution) jest platformą służącą do rozwiązywania sporów między konsumentami a sprzedającymi (przedsiębiorcami).
Od 9 stycznia 2016 roku, zgodnie z przepisami UE (rozporządzenie nr 524/2013), sklepy internetowe muszą poinformować konsumentów o możliwości rozwiązywania konfliktów drogą elektroniczną za pomocą platformy ODR.
Celem tego rozwiązania jest umożliwienie konsumentom złożenia w prosty i wygodny sposób skargi dotyczącej zakupu przez Internet.
W jaki sposób działa ODR?
Konsument składa skargę poprzez ODR, sprzedający zostaje o tym fakcie powiadomiony i wspólnie z konsumentem wybiera podmiot mediacyjny (ADR - Alternative Dispute Resolution), którego zadaniem będzie pomoc w rozstrzygnięciu sporu.
Przykładowa informacja o platformie ODR:
Jako konsument możesz skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń. Chcąc skorzystać z możliwości polubownego rozwiązywania sporów dotyczących zakupów internetowych, możesz złożyć swoją skargę np. za pośrednictwem unijnej platformy internetowej ODR dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Podaj przy tym nasz adres poczty elektronicznej: biuro@2b3sport.pl
Dostępne tylko stacjonarnie
Kliknij tutaj by dowiedzieć się więcej